
پرونده ماه «تریلر»
مایکل جکسون خالق موزیک ویدئو تمام دوران
موزیکویدیوی «تریلر» مایکل جکسون، ساختهی جان لندیس در سال ۱۹۸۳، لقب مهمترین موزیکویدیوی تاریخ رو یدک میکشه. این اثر ۱۴ دقیقهای نهفقط یه ویدیو، بلکه یه فیلم کوتاه سینمایی بود که در سال ۲۰۰۹ بهعنوان اولین موزیکویدیو وارد «فهرست ملی فیلم» کنگره آمریکا شد. جذابیتش برای بیننده؟ ترکیبی از رقص، وحشت و داستانگویی که تا اون زمان تو موزیکویدیوها بیسابقه بود!
ماهنامه شستی- موزیکویدیوی «تریلر» مایکل جکسون، ساختهی جان لندیس در سال ۱۹۸۳، لقب مهمترین موزیکویدیوی تاریخ رو یدک میکشه. این اثر ۱۴ دقیقهای نهفقط یه ویدیو، بلکه یه فیلم کوتاه سینمایی بود که در سال ۲۰۰۹ بهعنوان اولین موزیکویدیو وارد «فهرست ملی فیلم» کنگره آمریکا شد. جذابیتش برای بیننده؟ ترکیبی از رقص، وحشت و داستانگویی که تا اون زمان تو موزیکویدیوها بیسابقه بود!
تماس نیمهشب مایکل
مایکل، شیفتهی فیلم «گرگینه آمریکایی در لندن» ساختهی جان لندیس، ساعت ۲ بامداد به لندیس که تو لندن بود زنگ زد و التماس کرد کارگردانی «تریلر» رو قبول کنه. این اشتیاق دیوانهوار مایکل نشون میده چقدر برای خلق یه اثر متفاوت جدی بود. برای بیننده، این پشتصحنهی پرشور یه حس صمیمی و انسانی از ستارهی پاپ ایجاد میکنه.
ترس مایکل از هیولاها
جالبه که مایکل، برخلاف تم ترسناک «تریلر»، از ژانر وحشت خوشش نمیاومد! وقتی لندیس کتابی از هیولاهای سینمایی بهش نشون داد، مایکل حتی نگاهشون نکرد چون براش زیادی ترسناک بودن. این تضاد برای بیننده بامزهست: ستارهای که تو ویدیوی زامبیمحور میدرخشه، تو دنیای واقعی از هیولاها میترسه!
هزینهی نجومی و کت قرمز
«تریلر» با بودجهی ۵۰۰ هزار دلاری، پنج برابر موزیکویدیوهای اون زمان، ساخته شد. مایکل میخواست خودش هزینه رو بده، ولی لندیس مانع شد چون مایکل هنوز با خانوادهش تو خونهای ساده زندگی میکرد. کت قرمز معروف مایکل هم کار دبورا نادولمن، همسر لندیس، بود که به نماد فرهنگ پاپ بدل شد. این جزئیات برای بیننده حس عظمت و خلاقیت پشت ویدیو رو زنده میکنه.
رقص زامبیها و گریم سنگین
لندیس اصرار داشت رقصندهها دو هفته بیشتر تمرین کنن تا رقص زامبیها بینقص باشه. گریمور معروف، ریک بیکر، نگران بود رقصندهها تحمل گریم سنگین رو نداشته باشن، چون باید ساعتها بیحرکت مینشستن. این تلاشها برای بیننده اون صحنههای خیرهکنندهی رقص گروهی رو ملموستر میکنه که هنوزم تقلید میشه.
انتخاب اولا ری و حاشیههای مذهبی
انتخاب اولا ری بهعنوان نقش مقابل مایکل حاشیهساز شد، چون مایکل، علاقهایی نداشت درباره او حاشیه سازی بشه و این باعث شد در ابتدای ویدئو تأکید کنه «تریلر» ربطی به باورهای ماورایی نداره. این حساسیت مایکل برای بیننده نشوندهندهی شخصیت عمیق و متعهدشه که حتی تو اوج شهرت به اصولش پایبند بود.
وینسنت پرایس صدایی جداویی!
دکلمهی ترسناک بخش قبرستان کار وینسنت پرایس، اسطورهی ژانر وحشت، بود که فقط ۲۰ هزار دلار گرفت و بعداً پشیمون شد چون آلبوم ۱۱۰ میلیون فروخت! حین فیلمبرداری، ستارههایی مثل مارلون براندو و ژاکلین کندی سر صحنه اومدن. این عظمت برای بیننده حس میکنه انگار داره یه لحظهی تاریخی رو تماشا میکنه.
میراثی فراتر از زمان
«تریلر» با ارجاعات سینمایی، رقص افسانهای و تأثیرش روی فرهنگ پاپ، شبکهی MTV رو به یه غول رسانهای تبدیل کرد و هنوز با بیش از یه میلیارد بازدید تو یوتیوب زندهست. از تقلید رقصش تو هالووین تا تأثیرش رو فیلمسازهای بعدی، «تریلر» یه تجربهی بصریه که هیچوقت قدیمی نمیشه. برای بیننده، تماشای «تریلر» مثل سفر به یه دنیای جادوییه که هنوزم نفسگیره!
برچسب ها : مایکل جکسون تریلر موزیک موسیقی