ماهنامه شستی
شماره خبر : 170
منتشر شده در مورخ : ۳۰ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 2:0
نودوپنج سالگی میکی موس

موشی الهامبخش برای تمام نسل‌ها

نودوپنج سالگی میکی موس

باشگاه میکی‌ماوس ستاره‌های بزرگی را به دنیای هنر معرفی کرده.این باشگاه که در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۹۴ فعالیت می‌کرد به کودکانی چون بریتنی اسپیرز و جاستین تیمبرلیک فرصت چهره شدن داد و آنها بعدها به اَبر ستارگان دنیای هنر تبدیل شدند.از دیگر ستاره‌های باشگاه میکی‌ماوس می‌توان به نام‌های بزرگی چون “رایان گاسلینگ” ،”کریستیانا آگیلرا” اشاره کرد.


سه دایره ساده
خلق کاراکتر و شخصیت پردازی او با سه دایره ساده! چنان در جهان ریشه دوانده که سینما نویسان صاحب نام میکی را شناخته شده تر از بابانوئل در جهان کودکان می‌دانند.میکی ماوس دوست‌داشتنی ۲۷ آبان ماه ۹۵ ساله شد. چندین نسل با او و داستانهایش رویاپردازی کردند،همراهش بزرگ شدند و به آرزوهایشان رسیدند.
میکی ماوس شخصیت تاثیر گذار در تاریخ معاصر آمریکا و جهان پس از اختراع پویانمایی به معنای امروزی است.کاراکتری خوش ساخت که پرداخته ذهن طلایی والت دیزنی‌ست.میکی موشه راوی فرهنگ و نمادی از جهانشمولی برای تمام ساکنان کره زمین است و هر کس به نوعی با این شخصیت همذات پنداری کرده است.کودک ، نوجوان و یا صاحبان قلم و ذوق و قریحه تا هنرمندانی که او را سوژه آثار خود قرار داده‌اند.همگی بر شخصیت و تاثیر محو نشدنی او بر فرهنگ عامه صحه گذاشته‌اند.
۹۵ سال‌روز تولد میکی ماوس بهانه‌ایی شد تا چند نکته از تولد و تاثیرگذاری این موش دوست داشتنی بر مخاطبان بی‌شمارش تحریر کنیم .
*اختلاف حقوقی بر سر حق پخش بین والت دیزنی و کمپانی یونیورسال بر سر شخصیت اسوالد خرگوشه باعث شد تا والت دیزنی به سراغ خلق میکی ماوس برود.
*نام میکی ماوس در ابتدا مورتیمر بود که به اصرار همسر والت دیزنی به میکی تغییر نام یافت.
*نام میکی در اصل تئودور است او هنگام معرفی خود به میکی ماوس بسنده می‌کند اما در اصل نامش میکی تئودور ماوس است.
*اولین صدا پیشه این شخصیت والت دیزنی بود .او تا سال ۱۹۴۶ دوبلور میکی بود اما به دلیل عادت به سیگار کشیدن و گسترش کمپانی دیزنی نتوانست صداپیشگی میکی ماوس را ادامه دهد.
*میکی ماوس اولین شخصیت کارتونی تاریخ است که در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود صاحب ستاره شد.این اتفاق در سال ۱۹۷۸ و در ۵۰ سالگی این شخصیت روی داد.
*او اولین شخصیت کارتونی است که از دنیای صامت خارج شد و با بیننده گفتگو کرد.اولین کلمه‌ایی که میکی به زبان آورد “هات داگ” بود که اتفاقی تاریخی در جان دادن به شخصیتهای کارتونی تاریخ است.
*این موش جذاب برای نقش مکمل در فیلم “Lend A Paw” برنده اسکار شد و تا کنون ۱۰ بار نامزد دریافت این تندیس شده.
*والت دیزنی برای خلق میکی از موش خانگی خود الهام گرفت!خلق شخصیت این چهره جهانی در قطار منهتن به هالیوود و در هنگام مطالعه به ذهن او رسید.در واقع دیزنی صاحب موشی دست آموز بود که علاقه زیادی به آن داشت و همین علاقه سبب شکل‌گیری این انیمیشن محبوب تمام دوران شد.
 *بسیاری از نویسندگان تاکید می‌کنند او شاخص‌ترین نماینده دنیای انیمیشن است.حتی در یک نظرسنجی میکی ماوس گوی رقابت در محبوبیت میان مخاطبان را از بابانوئل ربود.
*نام میکی ماوس در ایالات متحده اغلب به عنوان رای اعتراضی در برگه‌های رای‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد!وقتی مردم به هیچ یک از نامزدها اقبال نشان نمی‌دهند نام او را پای برگه انتخاباتی می‌نویسند و این چنین اعتراض خود را به نامزدها نشان می‌دهند.نام این شخصیت کارتونی حتی وارد انتخابات کشور گرجستان نیز شد.
*باشگاه میکی‌ماوس ستاره‌های بزرگی را به دنیای هنر معرفی کرده.این باشگاه که در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۹۴ فعالیت می‌کرد به کودکانی چون بریتنی اسپیرز و جاستین تیمبرلیک فرصت چهره شدن داد و آنها بعدها به اَبر ستارگان دنیای هنر تبدیل شدند.از دیگر ستاره‌های باشگاه میکی‌ماوس می‌توان به نام‌های بزرگی چون “رایان گاسلینگ” ،”کریستیانا آگیلرا” اشاره کرد.

برچسب ها : شستی مجله شستی اسکرول مگزین شماره نهم میکی موس