ماهنامه شستی
شماره خبر : 169
منتشر شده در مورخ : ۲۰ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 15:24
تهران پایتخت چنارها

هفته تهران،به یاد عبدالعزیز فرمانفرمائیان

تهران پایتخت چنارها

تهران بعد از گذار از دوران پهلوی بزرگ‌تر و مدرن تر شده.شهر برج‌های بلند و خانه‌های کوچک از شمال تا جنوب.اما تهران زنده و پر تکاپوست و به همینش زیباست. به بهانه هفته تهران یادی می‌کنیم از یکی از معماران شهیرش که پایتخت را زیبا می‌خواست و برای زیبایی‌اش کوشید.عبدالعزیز فرمان‌فرمائیان فارغ التحصیل دانشسرای عالی  هنرهای پاریس ، استاد دانشگاه تهران و سازنده ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی. امضای او بر روی  بعضی از ساختمانهای منحصر به فرد و زیبای تهران در نقطه نقطه پایتخت مشهود است

تهران شهر کوه‌ها،قصرها و سی و چهارمین پایتخت پر جمعیت جهان.شهری زیبا ،پر دود و پایتخت درخت‌های چنار.شهری که معماران خوش سلیقه دارد و البته بی سلیقگی نیز در بسیاری از محله‌هایش موج می‌زند.تاریخ پر فراز و نشیب‌اش خبر از فتحش به دست مشروطه خواهان می‌دهد و کودتا … تا انقلاب ۵۷.
تهران بعد از گذار از دوران پهلوی بزرگ‌تر و مدرن تر شده.شهر برج‌های بلند و خانه‌های کوچک از شمال تا جنوب.اما تهران زنده و پر تکاپوست و به همینش زیباست.
به بهانه هفته تهران یادی می‌کنیم از یکی از معماران شهیرش که پایتخت را زیبا می‌خواست و برای زیبایی‌اش کوشید.عبدالعزیز فرمان‌فرمائیان فارغ التحصیل دانشسرای عالی  هنرهای پاریس ، استاد دانشگاه تهران و سازنده ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی. امضای او بر روی  بعضی از ساختمانهای منحصر به فرد و زیبای تهران در نقطه نقطه پایتخت مشهود است.
۱-ورزشگاه آزادی که از سال ۵۳ تا کنون چه شادی‌هایی که به خود ندید صعود به جام جهانی ،فینال باشگاه‌های آسیا و در اواخر دهه شصت قرعه کشی اعزام نیروی کار به ژاپن…این سازه بتونی باشکوه یکی از مهم ترین ساخته‌های فرمانفرمائیان و چشم و چراغ ورزش ایران است.
۲.برج‌های دوقلوی سامان در بلوار کشاورز یکی از سازهای تهران مدرن در اوایل دهه پنجاه با رکوردی بی‌نظیر در ساخت که شاید تا خیلی وقت دیگر در اختیار او باقی بماند.برج‌های سامان بلوار کشاورز با ۲۲ طبقه با ارتفاع ۷۲ متر تنها در ۲۱۰ روز ساخته شدند که رکوردی مثال زدنی در ساخت و سازهای ایران به شمار می‌آید.
۳.فرودگاه مهرآباد که روزهای مهمی را به خود دیده و از مهم‌ترین فرودگاه‌های جهان در دوران خود بود،مهرآباد در قلب پایتخت مکان‌یابی شد و بعد‌ها با توسعه آن تبدیل به مرکز پروازهای دور و نزدیک هواپیمایی هما شد و این روزها مختص پروازهای داخلی پایتخت است. در اسکرول مگزین شستی بخوانید.
 

برچسب ها : شستی تهران مجله شستی عبدالعزیز فرمان فرمائیان