ماهنامه شستی
شماره خبر : 166
منتشر شده در مورخ : ۱۸ مهر ۱۴۰۲
ساعت : 21:5
میازاکی،افسانه زنده!

پرونده ماه

میازاکی،افسانه زنده!

هایائو میازاکی را استاد بلامنازع پویا نمایی‌های عمیق و سرگرم کننده مینامند. شخصیتی که عموم جامعه و منتقدانش را وادار به تحصین و تشویق او کرده و بدون اغراق او هم اکنون مهم ترین انیماتور نسل خود درجهان است.

هایائو میازاکی را استاد بلامنازع پویا نمایی‌های عمیق و سرگرم کننده مینامند. شخصیتی که عموم جامعه و منتقدانش را وادار به تحصین و تشویق او کرده و بدون اغراق او هم اکنون مهم ترین انیماتور نسل خود درجهان است. میازاکی نشانه گزاری خاص خودش را در ساخت و آفریش شخصیت‌هایش دارد و نگاه این استاد انیمه جهان به تک‌تک سوژه‌ها با شکوه است و اِلمان‌های داستانی هایائو در عین سادگی مسائل عمیقی چون عشق‌ و طبیعت را در برمی‌گیرد.
در جهانی که کامپیوتر و هوش مصنوعی نقش پررنگی در ساخت انیمیشن پیدا کرده است میازاکی همچنان بر سنت انیمیشن دستی پا فشاری می‌کندو به آن عشق می‌ورزد و شاید این جادوی انگشتان اوست که شخصیت‌های داستانی‌اش را باور پذیرمی‌کند، میازاکی مخالفت خود با نگاه مردانه در کشور ژاپن را با شخصیت پردازی حول محور زنان به تصویر کشیده و می‌گوید: دختران داستان‌های من همراه دارند اما نیاز به ناجی‌ندارند! او متولد یک خانواده متمول ژاپنی است و فرزند پدری است که شرکت هواپیمایی میازاکی را بنیان نهاد، هایائو عاشق پرواز است بنابراین این عشق را به زیباترین شکل در ساخته‌هایش به نمایش میگذارد، او اقتصاد و سیاست خوانده اما عاشق انیمیشن است کودکی‌خود را در جنگ جهانی و قدرت نمایی بمب اتم سپری کرده و نگاه تندو تیز او به جنگ و تقبیح آن از همینجا سرچشمه می‌گیرد.
میازاکی ازمیانه دهه هشتاد استویو فیلم سازی جیبلی را بنیان نهاد و تقریبا جایزه‌ای‌درجهان نیست که جایی در کلکسیون او نداشته باشد،حتی نام گذاری استودیو جیبیلی با پروازهواپیما اجین است چرا که او این نام را که معنی نسیم صحرا را می‌دهد از روی نام یک هواپیمای شناسایی ایتالیایی به آریه گرفته است.
خبر  خوب برای طرفداران انیمه ژاپن حضور میازاکی در استودیو برای ساخت انیمه جدیدش است باید منتظر ماند و دید هایائو چه ایده‌ای برای فیلم جدید در ذهن دارد!
مرور شصت سال کارنامه هنری میازاکی را در شماره ششم شستی بخوانید.

برچسب ها : میازاکی شستی ضابطیان ماهنامه شستی مجله شستی انیمه