ماهنامه شستی
شماره خبر : 159
منتشر شده در مورخ : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت : 4:38
شستی

یک تجربه تازه

شستی

شستی هم یک فایل جدید است، مجله ای که می‌خواهد در فرم، تازه باشد، در محتوا با بنیان های پیشین و کلیشه‌های قبلی، کمی سرشاخ بشودو  البته کمی هم پیش تر برود.  البته همه اینها در چند دقیقه و در فاصله نگاه شما به صفحه موبایل تا زمانی که دیگری ازتان نخواهد که گوشی را کنار بگذارید.

در  دیدارهای گاه و بیگاه از این ایده صحبت می کردیم. ایده انتشار یک نشریه متفاوت و منطبق بر دوره‌ای که در آن زندگی می کنیم: دوره رسانه اجتماعی و پرش‌های سریع از روی اخبار مهم که انگار که دیگر آنچنان فرصت  دیده شدن و خواندن شدن به معنای واقعی کلمه و برابر آنچه که در گذشته در ذهن داریم وجود ندارد.  ما در حال تماشای چیزهای زیادی هستیم، اما لزوما آنها را نمی‌خوانیم.

تماشا می کنیم  یا می خوانیم؟
قدم زدن در میان میلیون ها محتوا و چشم انداختن به جالب ترین ها و گاهی هم نزدیک‌تر شدن، یک چشم را بستن، دقت کردن ودر آخر شاید خواندن (مطالعه). این اوج موفقیت یک بسته محتوایی در دنیای امروز است که همه با یک تلفن همراه موضوع روزنامه‌نگاری را به چالش کشیده‌اند.

YOU ARE CONNETED

آنچه که زندگی ما را تغییر داده، تلفن همراه است. وسیله ای که شبانه روز ما بدون آن غیرقابل تعریف است. بخش زیادی از زندگی ما روابط و اتصال ما به جهان مربوط است. اتفاق برخلاف اسمش (فضای مجازی) این دریچه ای به سوی واقعیت زندگی است. ما با موبایل به هم وصل می شویم.  چه با کلمه، چه با تصویر و چه با صدا. سرنوشت بشر در دنیای مدرن این است که تبدیل به یک طول موج بشود.
این مجله (اگر اسمش مجله باشد) هم چیزی جز این نیست. یک فایل که نمی‌دانیم چگونه به دست شما خواهد رسید. دکه ما، صفحه اینستاگرام شماست، جایی که ممکن است شما با گرفتن موبایل روی «کیو آرکد» وارد صفحات ما می‌شوید.
این مجله اسم متفاوتی داشت، اما فکر کردیم که چرا اسمش «شستی» نباشد که ما با این انگشت پرکار  و اسکرول کردن صفحه تلفن هوشمند، روزمان را آغاز می کنیم.
اسکرول کردن ذاتا پیاده روی ذهنی ما در دنیایی است که وسعت آن هر روز بیشتر می شود اگرچه در آن فضای لایتناهی هر چقدر که دلمان خواست می توانیم وسعت داشته باشیم.
برگردیم به مجله و فضایی که می خواهیم آن را در کنار یکدیگر بسازیم. مجله ای که می شود  صفحاتش را به تندی ورق زد یا با دقت بیشتر کمی روی کلمات آن وقت گذاشت و  دقیق تر براندازش کرد. منطق و ایده ما چیزی نیست که از خودمان ساخته باشیم. ما قرار است فرمی شبیه به چیزهایی  داشته باشیم که قبلا بسترش در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام مهیاست. هر صفحه یک استوری است یا رشته استوری.
اینجا جایی است که قرار است کسب و کارها در حوزه کافه و رستوران نیز معرفی بشوند، از هنرمندان آگاه و خوشایند  سراغی گرفته شود و همچنین تصاویری از جالب ترین چیزهای دور و بر ما در آن منتشر شود. ما چیزی جز خبر و گزارش و کلمه و گرافیک و عکس نیستیم. محتوایی که قرار است در حداقل کلمات پیش برود و به پایان برسد.
دنیا ی جدید، دنیای نگه داشتن اوراق و عکس ها در آرشیو نیست. هر چه که هست،  حافظه موبایل هست و فایل‌هایی که یکی پس از دیگری همدیگر را کهنه می کنند.
شستی هم یک فایل جدید است، مجله ای که می‌خواهد در فرم، تازه باشد، در محتوا با بنیان های پیشین و کلیشه‌های قبلی، کمی سرشاخ بشودو  البته کمی هم پیش تر برود.  البته همه اینها در چند دقیقه و در فاصله نگاه شما به صفحه موبایل تا زمانی که دیگری ازتان نخواهد که گوشی را کنار بگذارید. اگر همین وقت را هم با هم گذراندیم، دم شما گرم.

                                                                               بلیزانید! (scroll)                                                                            

چیزی که از شما می خواهیم، استوری کردن صفحات است. به سادگی یک اسکرین شات یا دانلود صفحه مدنظر و همرسانی و ارسال این محصول به هرجا که دلتان خواست.

در ضمن اسکرول، معادل فارسی ندارد، شاید باید بنویسیم  بلیزانید!
نوشته ایم نشریه هیبریدی.  ما سعی می کنیم تلفیق روزنامه نگاری سنتی و  رسانه های اجتماعی باشیم. همچنین این مجله قرار است محیط زیستی، سازگار با طبیعت و بدون پسماند باشد.

 

برچسب ها : شستی اسکرول مگزین اسکرول scroll 60e